Transparente Tekstiler

Af Pernille Anker Kristensen

GENNEMSIGTIGT. Transparens er langtfra noget glaskunsten har patent på. Tekstildesigneren Jette Hartvig bruger bevidst det gennemsigtige til at pirre nysgerrigheden i alt fra sjaler til udsmykninger.


De er der og så alligevel ikke ... Gennemsigtige mønstre i Jette Hartvigs tekstiler leger kispus med blikket - de tiltrækker, forfører og forsvinder igen. Som den gode flirt. Jette Hartvig har altid været fascineret af det gennemsigtige og bruger effekten bevidst for at tiltrække blikket. Som i sjalet "Kraka" skabt i tynde plantefibergarner, der smyger sig om kroppen som et hemmelighedsfuldt slør. Eller i udsmykningen til Beskæftigelsesministeriet fra 2005, hvor syv florlette bannere udfordrer den bastante endevæg.

"At gøre opmærksom på rummet er det gennemsigtiges absolutte potentiale. Det transparente tekstil skal opløse den hårde murstensvæg og give den lethed, så man får lyst til at gå derover. Det handler ikke så meget motiv og billede - mere om linier opad og dybde indad. Min udsmykning er en udvidelse af muren", forklarer Jette Hartvig og fortsætter:

"Det transparente fanger ofte opmærksomheden. Man kan se ind i det, så man får lyst til at undersøge, hvad der er inde bag ved. Hvis du står overfor et stort flot maleri, får du lyst til at gå tilbage for at kunne overskue det hele. Når noget derimod er let og transparent, bliver du nærmest suget ind i det. Mange tekstiler har dybde og tredimensionalitet. Transparensen gør, at man ikke bliver afvist, men snarere bliver inviteret ind i værket."

Men er det ikke paradoksalt at arbejde visuelt med det, man ikke kan se?

"Overhovedet ikke. Når du hænger noget op, som du næsten ikke kan se, bliver du opmærksom på rummet. Deler du rummet op med noget transparent, får du to rum og afstande, som du ikke havde før. Man kan sammenligne det med en solstråle gennem vinduet i et støvet rum. Du ser lysstriberne, og bliver pludselig opmærksom på din stue på en helt anden måde. Det er samme effekt, som Hammershøis billeder benytter sig af. Det kan godt være, det transparente ikke gør så meget væsen af sig, men det fylder rummet ud og henleder opmærksomheden på noget, man ellers ikke ville have set".

BOX: Kort om Jette Hartvig

  • Født 1964
  • Værkstedsuddannet 1984-1986 hos væverne Anne Marie Egemose og Annette Juel
  • Danmarks Designskole, linien for tekstilformgivning, fra 1986-1991
  • Oplæring i reparation af antikke orientalske tæpper hos Hans Elmby
  • Præmieret af Statens Kunstfond på Charlottenborgs Efterårsudstilling 1994. Har bl.a. udstillet på Sophienholm, Trapholt, Kunstindustrimuseet – og senest på udstillingen "TID TIL" i Rundetårn fra 29. april til 5. juni 2006.

Billedtekst:

Jette Hartvig om udsmykningen af ministerens mødesal i Beskæftigelsesministeriet fra 2005: "Jeg fik lyst til at arbejde med muren i sig selv, at opløse den og lægge nogle flere lag uden på for at give rummet mere dybde og blødhed."

Billedtekst: De syv lange vævede bannere i Jette Hartvigs udsmykning i Beskæftigelsesministeriet bløder den hårde murstensoverflade op og inddrager rummet.

Foto: Henrik Bjerregrav.